söndag 8 maj 2011

Fläta mattor

Nu när våren har kommit och det kanske blir mera lockande att sitta ute i solen i stället för inne vid vävstolen, så kan mattflätning vara ett alternativ till vävning.


Trasor har vi väl alla i mängd? Och göra en trefläta är ju inte heller någon konst, så det är bara att skrida till verket.
Så kan man med gott samvete sitta i solen och ändå vara aktiv "Doityourselfare" och återbrukare. Ser ibland på amerikanska filmer enorma runda flätade mattor och tänker att nån gång ska väl också jag åstadkomma nåt liknande. Så nu har jag i alla fall startat.

Då beror det förstås på vädret - hur ofta jag kan få sitta ute i solen - när den blir klar.



Jag har faktiskt två olika varianter igång. En måste jag ju ha framför TVn också. Man kan ju inte sitta sysslolös där, då är ju risken att man somnar och missar den spännande upplösningen på deckaren.

4 kommentarer:

  1. Verkar kul, men är det inte väldigt jobbigt för händerna. Jag har ju artros och måste tänka på sådant, men fint blir det

    SvaraRadera
  2. Åh så fina mattor det blir. Syr du ihop dem sedan och i så fall med vilka stygn?

    http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt ett jättesent svar. Jag syr ihop med vanliga kaststygn, när jag gör flätade mattor. Sen fiin det ju andra metoder. där man "flätar in"
      med 4 band, och då slipper man sy. Det har jag bara testat när jag gjort mattor av trikå.

      Radera
  3. Hur undviker man att den blir som en mössa?Håller på med en ganska stor och har fått sprätta upp och ta bort flera halva varv.Någon som har tips?Inger

    SvaraRadera

Trendigare än någonsin med spink.

Sent omsider verkar de flesta ha upptäckt vitsen med att spara,lappa och laga. Kanske beroende på allt tal om krisberedskap? En annan som sp...