tisdag 1 november 2016

Toothbrushrug-workshop

Ett gäng tjejer har uppvaktat sin kompis med en workshop hos mig. Det var ett trevligt initiativ tycker jag förstås, och försöker göra mitt bästa för att de ska trivas. Börjar med att bjuda på fika och hör mig för om deras önskemål.
De ville lära sig att göra mattor med hjälp av tandborstskaft.
Visar mitt pågående projekt som jag så småningom hoppas ska bli en riktigt stor matta.
 
Efter att de valt bland mina trasor och tyger hittar de sina egna färgställningar, och jag visar hur de kan komma igång. Vill man göra en rund matta/dyna så tycker jag att det är bäst att börja med att lägga upp 3-4 luftmaskor med den trasa man valt och sedan virka ihop till en ring med en smygmaska. 
Ska den bli oval så flätar man en remsa till mitten istället. Sy sedan med langettstygn med hjälp av tandborstskaftsnålen över ena trasan med nedtag i mitten till maskorna möts Hur många beror lite på handlaget.Nästa varv syr man två i varje hålrum som bildats av det förra varvet. Här har jag beskrivit tillvägagångssättet. 
Snart var de alla djupt koncentrerade på arbetet...
...och deras olika projekt tar form. 
Det tar förstås en god stund att få till en hel matta, så de får ta med redskapen hem för att fortsätta hemma till den storlek de önskar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trendigare än någonsin med spink.

Sent omsider verkar de flesta ha upptäckt vitsen med att spara,lappa och laga. Kanske beroende på allt tal om krisberedskap? En annan som sp...