fredag 13 juli 2018

Äkta trasmattor

Det mest effektiva användandet av tygspink av väl ändå att väva trasmattor? Jag har svårt för att köpa nytt tyg och klippa upp till trasor, även om det ibland fattas en viss färg och det inte finns i mitt lager.
Visserligen kan även de köpta trasorna betraktas som tygspink, men det som ger mig störst tillfredställelse är ändå att kunna väva " äkta trasmattor". dvs mattor av gamla trasor av uppklippta kläder eller annat tidigare använt textilt material. 
I sommar har jag suttit i den gamla vävstolen i det jag kallar Muséet - Anmödrars spår. Jag har vävt smala mattor i gammal stil med botten i tuskaft och ränder i rosengång.

Kunde inte motstå frestelsen att väva en liten mattstump i rengbågsfärger också.
Den passade precis på vår trädgårdsbänk.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trendigare än någonsin med spink.

Sent omsider verkar de flesta ha upptäckt vitsen med att spara,lappa och laga. Kanske beroende på allt tal om krisberedskap? En annan som sp...