måndag 10 juni 2019

Tema "SPINK"

I år ska jag slå ett extra slag för Spinket och återbruk i allmänhet. Har plockat fram det jag hittat av vad mina anmödrar gjort av tygspink.
Trasmattor förstås, men också några gamla kuddar och lite annat av lapptäckstyp.
Denna kudde var en innrekudde till en vävd kudde från tidigt 1900-tal. 
Min mor fick möjlighet att gå olika studiecirklar på äldre dar. En av dessa kurser var i lappteknik.
Det gick ut på att sy tyg runt en sexkantsmall. Bitarna syddes sedan ihop för hand. Hon sydde täcken till sina första barnbarn och en liten duk av spink från tyg som blivit över efter en tunika jag sytt.
Dessa objekt är alla 50-år eller äldre.

En trasrya av nylontrasor fick jag av en vävande väninna från grannbyn Petiknäs. Hon är tyvärr borta nu, men desto kärare är den lilla mattan för mig.  Den är ett bevis på att även syntettrasor kan hitta ett användningsområde. De flesta trasor är från nylongardiner. 
Välkomna att besöka utställningen "I anmödrars spår", för att se dessa objekt och annat som våra anmödrar tillverkat av textilt material. Kanske blir ni sugna på att testa någon av de tekniker som är perfekta för att göra användbara textilier av spink eller återbrukat material. Läs mer om dem på min andra blogg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trendigare än någonsin med spink.

Sent omsider verkar de flesta ha upptäckt vitsen med att spara,lappa och laga. Kanske beroende på allt tal om krisberedskap? En annan som sp...