lördag 11 juni 2011

Klackdynor av skinn

I denna ljuva sommartid sitter jag ute under parasollets skugga och klipper bitar till klackdynor i sälskinn. Det är spinkbitar som blev över från capen jag sydde i Finland under ledning av professor Basil Kardasis.

Jag tycker inte, (lika lite som Birgitte Bardot,) att man ska klubba ihjäl sälungar. Det landsöverskridande projektet: " Sälen - vår gemensamma resurs" där jag deltog som en av många slöjdare , gick ut på att lära jägare att skjuta på ett korrekt sätt, oss slöjdare att skapa vackra produkter av sälskinn och kockar från Sverige, Norge och Finland att laga god mat av sälköttet. Ifall man nu ändå måste reducera sälstammen så är det väl sympatiskt att ta tillvara både skinn och kött på bästa sätt?
Hittade en länk till utställningen av våra produkter i Östersund . http://www.ornskoldsvik.se/Kultur-fritid-och-turism/Ornskoldsviks-museum--konsthall/Arkiv/Aktuellt2/8-9-2007-Salen-var-gemensamma-resurs.html

Jag har förstås även sparat fårskinnspink i åratal. Det blev en ganska mysig dyna av dom bitarna.

Man kan lägga den på en stubbe ifall man inte har någon lämplig stol.

2 kommentarer:

Trendigare än någonsin med spink.

Sent omsider verkar de flesta ha upptäckt vitsen med att spara,lappa och laga. Kanske beroende på allt tal om krisberedskap? En annan som sp...