fredag 20 mars 2020

Väskor i massor

Jag har varit inne i ett så kallat "flow" de senaste veckorna. Lite tursamt , nu när man inte får flänga omkring som vanligt. Tygerna håller på att svämma över i mina garderober och eftersom jag sparar på de allra minsta bitar så får jag ta till andra förvaringslösningar också.
Men nu håller det på att ta slut på korgar och lådor, så det är verkligen dags att börja skapa.

Köpte en vävram med en påbörjad väv för några år sedan. När jag behövde ramen till en workshop, kunde jag inte bara klippa ner och slänga den påbörjade bilden, så jag sökte bland mina garner och hittade garn i en någorlunda liknande i färg, kanske aningen för grovt, men den blev i alla fall färdig. Den duger till en shoppingbag, eller kanske till att härbärgera något annat av mina pågående arbeten. 
Fodrade med ett gammalt örngott.


 En annan kasse gjord av ofållade små dukar som legat länge och väntat på min längtan att fålla, med en ficka av ett ärvt gammal broderi.  
Denna stachbag är gjord av försvarets kraftiga linne med dekoration av ett hjärta i flera lager silke från Utställnings-och workshopstemat "Siden sammet trasa lump" som vi hade för kanske 15 år sedan. 
Den lilla handväskan är dekorerad av stadkanter från ulltrikåtyg från Italien. En bytesaffär jag gjorde på Jokkmokks marknad med min kollega Ann-Marie från I skinn
Väskan är i ylle och knäpps med en träknapp och en hank av det handvävda bandet till Västerbottensdräktens förkläde.
En annan ylleväska dekorerad med broderade "klackar" som blev över från ett tidigare projekt.
Axelrem och kanter i skinn.
Linnespink och som dekor en provbit från en sjalväv i ull/silke
fick bli materialet till denna väska.
Stängs med återbrukat blixtlås.
Fick över lite tyg när jag klädde om min 60-talssoffa med handvävt linnetyg.
I stället för att låta det ligga kvar i garderoben, så sydde jag denna väska.
Jag har ju ännu inte lärt mig slänga någon tygbit större än en kvadratdecimeter som är gjord av ett naturmaterial.


Dessa tre väskor fick sin dekor av meshwork-
                    dvs en typ av väv av band som legat och väntat på ett syfte en längre tid.
Ännu äldre är de handtryckta linnetygbitar som fick pryda denna shoppingbag.
                                Min period av handtryck sträcker sig ca 30 år tillbaks i tiden.
Avslutar denna väskkavalkad med en liten kasse sydd av en tygbit i rosengång som min mor vävt. Den är nog den äldsta, bortsett från den broderade fickan på väska nr 2.



1 kommentar:

Trendigare än någonsin med spink.

Sent omsider verkar de flesta ha upptäckt vitsen med att spara,lappa och laga. Kanske beroende på allt tal om krisberedskap? En annan som sp...