söndag 28 mars 2010

Klutmattor


Har man ingen vävstol så kan spinket bli till mattor i alla fall. Klutmattor kallas den här typen. Fyrkantiga,dubbelvikta tygbitar sys på en kraftig botten av t.ex. juteväv. Vanligt bomullstyg klipps helst på skrådden för att undvika traskanter.

I den här mattan har jag sytt in spink som blev över när jag sydde klänningar på 60-talet. Som sagt - jag har svårt för att slänga någon tygbit. Tur att jag bor på landet och har tillgång till många uthus, för det krävs ju lite utrymme för alla spinklådor och korgar.

1 kommentar:

  1. Hej. Hittade hit via Quiltans blogg. (Kristina i Arjeplog)
    Vad skoj att läsa om alla olika tekniker. Du verkar vara hemma på det mesta inom det textila. Hit tänker jag återkomma. :-)
    Hälsningar Anne-Marlen

    SvaraRadera

Trendigare än någonsin med spink.

Sent omsider verkar de flesta ha upptäckt vitsen med att spara,lappa och laga. Kanske beroende på allt tal om krisberedskap? En annan som sp...