onsdag 17 mars 2010


Textilt avfall – s.k. spink- har alltid fascinerat mig.
Jag minns när jag som liten flicka satt uppe på den oinredda vinden hemma och valde mellan det mönstrade matt blågröna bäck & bölja tyget som blivit över från farmors klänning och det blommiga bomullstyget från hennes förkläde, när jag skulle sy en klänning till den lilla dockan jag fått av grannens Kerstin i 5-årspresent. Året var 1949.
Jag bestämde mig för bäck & bölja. Det hade en sån spännande struktur. Modellen blev den enklast tänkbara – ett hål för huvudet på en rektangulär bit, och några stygn i sidan för att markera sidsöm.


Tänkte visa på olika sätt att ta till vara och skapa nya, användbara produkter av textilt spink.
Hoppas kunna inspirera läsarna att uppleva samma glädje som jag gör i spara och ta tillvara det vi vid första anblicken kanske betraktar som skräp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trendigare än någonsin med spink.

Sent omsider verkar de flesta ha upptäckt vitsen med att spara,lappa och laga. Kanske beroende på allt tal om krisberedskap? En annan som sp...